Sabtu, 22 Januari 2022

Kucing peliharaan bawa pulang ular 'rare' berkepala dua untuk bermain




Sebuah keluarga di Palm Harbor, Florida, Amerika Syarikat, terjumpa seekor ular berkepala dua. Ia berlaku apabila kucing peliharaan mereka menjatuhkan seekor ular di lantai ruang tamu rumah.


Memetik laporan Science Alert pada 27 Ogos 2020, keluarga itu pada mulanya bingung melihat ular itu berbintik kecil dengan dua kepala melekat pada satu badan.


Menerusi halaman Facebook Kay Rogers, dia berkata kucing milik anak perempuannya yang dinamakan Olive menggonggong ular bersaiz kecil itu ke ruang tamu rumah sebelum, mereka menyedari sesuatu yang pelik.


"Pada mulanya saya ingatkan anak saya bergurau apabila mengatakan Olive menggonggong ular berkepala dua, tetapi apabila melihatnya sendiri, saya jadi kagum.


"Saya tidak pernah melihat reptilia begitu sebelum ini," kata Rogers kepada WKMG-TV seperti dilapor portal berita UPI.


Berikutan itu, anak Roger menamakan ular berkenaan Dos dan mereka menyerahkan ia untuk jagaan Suruhanjaya Pemuliharaan Hidupan Liar, Institut Penyelidikan Ikan dan Hidupan Liar Florida (FWC).


FWC menjelaskan ular hitam berkepala dua adalah penemuan ganjil dan jarang berlaku.


"Fenomena ini disebut bicephaly, yang bukan kebiasaan tetapi boleh terjadi ketika perkembangan embrio apabila dua monozigot kembar gagal berpisah, akhirnya meninggalkan dua kepala pada satu badan," kata FWC dalam hantaran di Facebook.


Menurut institut itu lagi, Dos sukar bertahan di luar berikutan bergantung kepada sepasang otak yang menyulitkan ia untuk makan dan melepaskan diri daripada pemangsa.


Dalam pada itu, Live Science yang dipetik Fox News melaporkan keluarga Roger menemui ular itu pada September 2020 lalu.


Kucing peliharaan membuatkan keluarga pemiliknya terkejut besar apabila membawa pulang seekor ular berkepala dua.