Khamis, 13 Januari 2022

NASA memaklumkan asteroid berbahaya dekati Bumi 19 januari ini


Sebuah asteroid gergasi bersaiz sepanjang satu kilometer diramalkan melintasi Bumi pada 19 Januari pukul 10.51 pagi (waktu tempatan), lapor akhbar Daily Star pada 5 Januari 2022.


Menurut laman web Inverse, Asteroid (7482) 1994 PC1 pertama kali dikesan oleh Robert McNaught dari Balai Cerap Spring Siding di Australia pada 9 Ogos 1994. Kini, batu angkasa lepas itu semakin hampir dengan Bumi sehingga diklasifikasikan sebagai berpotensi berbahaya oleh NASA.


Batu angkasa lepas bersaiz hampir tiga kali ganda Bangunan Empire State itu diramalkan menghampiri Bumi pada jarak yang terlalu dekat sehingga ahli-ahli astronomi mungkin melihatnya menembusi ruang angkasa dengan kelajuan 70, 415.237 kilometer sejam.


Menurut mereka, ia tidak akan mendekati Bumi melebihi jarak sehingga 1.9 juta kilometer iaitu lima kali ganda jarak antara Bumi dan Bulan.


Ahli-ahli Astronomi turut mendapati bahawa batu angkasa itu mengorbit Matahari sekali setiap 1.57 tahun dan akan mendekati Bumi sekali setiap 30 tahun atau lebih.


Jarak yang akan dicatatkan pada kali ini adalah paling dekat dengan Bumi dan tidak akan paling hampir sehingga 200 tahun akan datang.


NASA berkata, tahun lepas mereka memberi perhatian kepada asteroid bernama 16 Psyche, yang terdiri daripada logam. Menurut agensi angkasa lepas itu, asteroid itu dipercayai terdiri daripada besi logam, nikel dan teras emas.


Asteroid itu tidak akan mendekati Bumi melebihi jarak sehingga 1.9 juta kilometer. - Foto Getty/ iStockPhoto.


EmoticonEmoticon