Sabtu, 1 Oktober 2022

Ikan Laut Dalam yang dikenali pasti Anglerfish ditemui di pantai San Diego


Seekor ikan yang jarang ditemui, iaitu ikan pemancing laut dalam atau anglerfish yang biasanya ditemui di kedalaman lautan lebih daripada 2,000 kaki telah ditemui di pantai di San Diego, California pada 13 November, menurut NBC San Diego.


Jay Beiler, yang menangkap imej-imej ini, memberitahu Storyful bahawa dia menemui ikan itu di Pantai Negeri Torrey Pines.


"Pada mulanya saya fikir ia adalah seperti obor-obor atau sesuatu. Kemudian saya pergi dan melihatnya dengan lebih berhati-hati, beberapa orang lain juga berkumpul di sekelilingnya.


"Saya melihat bahawa ia adalah ikan yang sangat luar biasa, ia adalah mimpi ngeri, mulutnya menakutkan! Saya boleh katakan panjangnya hampir satu kaki," kata Beiler memberitahu NBC 7 San Diego.


Menurut NBC 7, Scripps Institution of Oceanography melaporkan ikan itu adalah ikan Pacific footballfish atau bola sepak Pasifik, yang dikenal pasti dari spesies kumpulan jenis ikan anglerfish.


Menurut Ben Frable, pengurus koleksi vertebrata marin di Scripps, spesies itu hanya dilihat 'beberapa kali' di California.


Spesies ikan Pacific footballfish ini hidup di kedalaman antara 2,000 hingga 3,300 kaki, di mana cahaya matahari tidak menembusi. Ikan ini menggunakan gewang bercahaya berdaging dari kepala mereka untuk menarik mangsa. - Sumber Yahoo! News.


BACA: Pemancing terkejut jumpa bangkai ikan 'matahari' gergasi terdampar di pantai.


Foto NBC San Diego.

Foto NBC San Diego.

Foto NBC San Diego.


EmoticonEmoticon