Selasa, 4 Januari 2022

[Video] Gadis Berumur 16 Tahun Wajah Tiba-Tiba Berubah Macam Berusia 50 Tahun, Ini Sebabnya..


Seorang gadis berusia 16 tahun di Filipina tiba-tiba kelihatan seperti wanita berusia 50 tahun dalam jangka masa hanya dua tahun, kerana gangguan genetik yang jarang berlaku menyebabkannya kelihatan tua.


Memetik lapor laman berita Oddity Central pada 6 Oktober 2021, dalam episod Kapuso Mo, Raizel Calago mengatakan dia mula menyertai pertandingan kecantikan ketika dia berusia 14 tahun kerana penampilannya yang matang.


Sayangnya, wajah, leher, lengan, dan perutnya mulai mengalami berkedut hanya beberapa hari selepas dia menyedari mengalami ruam di tubuhnya.


"Ini seperti kulit tembikai pahit, kerana ia benar-benar berkedut. Saya mengalami tompok yang bermula dengan merah-merah dan gatal-gatal. Sakit apabila disentuh," kata Raizel.


Menurut Raizel, dia pernah menjalani pemeriksaan dan diberitahu dia mendapat penyakit daripada serangga. Dia diberi ubat, tetapi tidak memberi kesan.


Selain perubahan fizikal, Raizel mengatakan dia juga menderita sakit belakang. Akibat perubahan ini, Raizel mengatakan orang sering memberi komen bahawa dia kelihatan seperti berusia 50 tahun.


Selalunya, ada juga yang menyangka ibunya, Joela, 36, lebih muda daripadanya. "Ini menyakitkan hati apabila mereka memberitahu saya anak perempuan saya kelihatan lebih tua daripada saya," kata Joela.


Sejak itu, Raizel mulai keluar dengan wajah dan tubuhnya ditutup dengan pelitup muka dengan memakai seluar panjang dan jaket.


"Mereka tanya mengapa penampilan saya semakin tua. Saya tidak jawab kerana saya tidak tahu apa terjadi. Saya tidak salahkan ibu bapa saya kerana mereka juga tidak tahu.


"Saya selalu berdoa supaya menjadi lebih baik, dan kulit dan penampilan kembali seperti dulu. Sekiranya demikian, saya dapat bergaul dengan rakan. Saya tidak dapat (berbuat demikian) sekarang kerana malu," kata Raizel, harapannya hanya mahu kembali normal.


Pasukan Kapuso Mo, Jessica Soho membawa Raizel kepada ahli endokrinologi klinikal Dr James Young yang menerusi diagnosis awal menyatakan keadaan itu adalah progeria. Menurut Dr James, progeria juga boleh menyebabkan penyakit lain dan ujian makmal masih diperlukan.


"Satu masalah yang kita jangka adalah serangan atau kegagalan jantung, juga peningkatan risiko strok," katanya sambil menambahkan ini biasa dialami pesakit pada usia 14 tahun.


Walaupun Raizel tiada masalah kardiovaskular setakat ini, Dr James mengatakan penting untuk memeriksa bahagian lain tubuh gadis itu.


"Kami ingin tahu apakah ada perubahan kepadatan tulangnya kerana osteoporosis sangat biasa dalam kalangan pesakit progeria. Penyakit sendi degeneratif sering terjadi akibat penuaan," katanya.


Perbezaan wajah Raizel Calago dua tahun lalu dan yang terkini.


EmoticonEmoticon