Ahad, 9 Januari 2022

Embrio dinosaur berusia 66 juta tahun ditemukan dalam fosil telur


Para saintis di China mendedahkan satu penemuan embrio dinosaur yang diawet dengan sempurna dalam sebiji fosil telur. Embrio dinosaur itu ditemukan di selatan China dan ia dianggarkan berusia 66 hingga 72 juta tahun, lapor Daily Mail pada 21 Disember 2021.


Embrio itu dikenal pasti dari spesies theropod yang tidak bergigi atau dinosaur oviraptorosaur yang diberi nama 'Baby Yingliang'. Ia telah digali dari bawah batuan Formasi Hekou di Taman Perindustrian Shahe di Ganzahou, Wilayah Jiangxi.


Seperti yang dilaporkan, spesimen Bayi Yingliang adalah embrio dinosaur paling lengkap yang diketahui, dan mempunyai postur yang lebih dekat seperti yang dilihat pada embrio burung berbanding yang biasa ditemui pada dinosaur.


Baby Yingliang hampir menetas. Kepala berada di bawah badan. Punggungnya melengkung ke arah hujung telur yang tumpul, dan kakinya diletakkan di kedua-dua sisi. Dalam burung moden, postur ini diandaikan semasa 'terguling' - tingkah laku embrio yang dikawal oleh sistem saraf pusat yang penting untuk penetasan.



Penemuan tingkah laku seperti ini dalam Baby Yingliang menunjukkan ia bukan unik untuk burung, tetapi mungkin kali pertama ia berkembang dalam kalangan dinosaur theropod bukan burung.


Penganalisis Dr. Fion Waisum Ma menyifatkan embrio tersebut sebagai paling sempurna yang pernah ditemukan dalam sejarah. Katanya, penemuan itu secara tidak langsung memberi pemahaman lebih lanjut mengenai hubungan antara dinosaur dan spesies burung moden ketika ini.


Baby Yingliang itu mempunyai panjang 27 sentimeter dari kepala hingga ekor dan terletak dalam telur sepanjang 17 sentimeter. Telur itu pertama kali ditemukan pada 2000 kemudian disimpan selama 10 tahun di Muzium Sejarah Alam Batu Yingliang.


Embrio itu hanya disedari selepas saintis melakukan penelitian teliti. Oviraptorosaur merupakan dinosaur berbulu yang hidup di bahagian yang kini dinamakan sebagai Asia dan Amerika Utara dalam zaman Batu Kapur Akhir.


Embrio dinosaur yang dipelihara dengan baik dalam fosil telur (gambar) yang ditemui di selatan China.


EmoticonEmoticon