Rabu, 5 Januari 2022

Penemuan Mengejutkan Mesin Kod Rahsia Nazi Di Dasar Laut Baltik


Sekumpulan penyelam Jerman menemukan mesin pemecah kod rahsia Enigma milik Nazi di dasar Laut Baltik. Mesin itu digunakan tentera Nazi untuk menghantar mesej berkod ketika Perang Dunia Kedua. Penemuan unik itu diserahkan kepada muzium pada 4 Disember 2020 untuk dibaik pulih. 


Mesin kod legenda itu ditemukan bulan lalu ketika penyelam berkenaan mencari pukat terbiar di Teluk Gelting di timur laut Jerman. Penyelam itu asalnya dalam misi kumpulan alam sekitar, WWF.


Ketua penyelam, Florian Huber, berkata, salah seorang penyelam naik ke permukaan dan memberitahu ada pukat dengan mesin taip lama. Kumpulan itu bagaimanapun menyedari mereka sebenarnya menemukan artifak sejarah dan memaklumkan kepada pihak berkuasa.


Sementara itu, Ketua Jabatan Arkeologi Schleswig-Holstein, Ulf Ickerodt, berkata mesin itu akan dipulihara pakar daripada muzium arkeologi. Proses pemuliharaan itu termasuk penyahgaraman kerana ia sudah berada di dasar Laut Baltik selama tujuh dekad, sekali gus dijangka mengambil masa setahun. Selepas selesai, Enigma akan dipamerkan di muzium berkenaan.



Dalam perkembangan sama, sejarawan tentera laut daripada Persatuan Tentera Laut Jerman, Jann Witt memberitahu agensi berita DPA bahawa beliau percaya mesin yang memiliki tiga rotor atau dinamo itu, dibuang daripada kapal perang Jerman pada hari-hari terakhir perang.

Menurut sumber lain, beberapa saat sebelum Nazi Jerman menyerah pada Mei 1945, tentera mereka diperintahkan menenggelamkan sekitar 50 kapal selam U-Boot, termasuk juga mesin-mesin Enigma.

Pada Perang Dunia ke-2, Enigma dipakai Nazi untuk mengirim dan menerima pesan rahsia. Namun, para pakar pihak Berikat di Bletchley Park yang dipimpin oleh Alan Turing berhasil memecahkan kode mesin ini sehingga menjadi salah satu penentu kemenangan Sekutu atas Nazi.

Ketika itu, Kuasa Berikat bertungkus-lumus untuk memecahkan kod yang dihasilkan mesin Enigma Jerman itu yang berubah setiap 24 jam. Kejayaan ahli Matematik British, Alan Turing yang dianggap bapa komputer moden benar-benar dianggap pahlawan besar, kini wajahnya tercetak di pecahan 50 poundsterling.

Kejayaan itu membantu Kuasa Berikat untuk menterjemah mesej radio penting mengenai pergerakan tentera Jerman. Sejarawan percaya kejayaan itu memendekkan tempoh perang sebanyak dua tahun.

Kisah itu diadaptasi kepada filem pada 2014 dengan judul The Imitation Game yang menampilkan pelakon British yang juga calon Anugerah Oscar, Benedict Cumberbatch yang membawa watak Turing.

Gambar diedarkan World Wildlife Fund (WWF) menunjukkan mesin Enigma yang ditemukan di dasar Laut Baltik di timur laut Jerman.


EmoticonEmoticon