Selasa, 4 Januari 2022

Nampak pelik, Rupanya Begini Cara Anak Burung Hantu Tidur


Kebanyakan orang jarang melihat burung hantu depan mata, kerana burung hantu adalah sejenis haiwan nocturnal yang tidur pada waktu siang dan berjaga pada waktu malam.


Jadi tidak hairanlah ramai yang tidak mengetahui tentang sikap atau tabiat sebenar burung hantu, melainkan mereka yang melakukan kajian di internet berkaitan dengan burung ini.


Pernah tak korang terfikir bagaimana anak burung hantu tidur? Sebenarnya anak burung hantu ini mempunyai cara tidur yang unik, dan mungkin ada diantara kita yang belum tahu.


Menurut India Times pada 23 Jun 2020, melaporkan bahawa anak burung hantu akan tidur menghadap ke bawah tanah. Lebih unik lagi apabila anak burung hantu ini tidur di atas dahan pokok, mereka tidak akan terjatuh.


Sebenarnya ada sebab mengapa anak burung hantu itu tidur dalam posisi sebegitu. Hal ini dikatakan demikian kerana, anak burung hantu mempunyai kepala yang berat.


Perkara tersebut akan menyukarkan anak burung hantu itu untuk tidur pada posisi kebiasaan burung-burung yang lain.


Oleh itu, anak burung hantu ini akan tidur secara meniarap atau pun kepala menghadap ke tanah supaya badan mereka dapat ditampung walaupun mempunyai kepala yang berat.


Tetapi, hal ini berbeza pula dengan burung hantu yang telah dewasa. Walaupun mereka turut mempunyai kepala yang berat tetapi burung hantu dewasa ini mempunyai kekuatan yang lebih kuat berbanding anak burung hantu.


Rupanya anak burung hantu akan tidur menghadap ke bawah tanah. - Foto India Times.


EmoticonEmoticon